SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Kwaliteitsontwikkeling

Kwaliteitsontwikkeling

Kwaliteitsbeleid SILFO

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze is geformuleerd aan de hand van de vier C’s (Caring Connecting, Creating & Celebrating), de stichtingbrede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft.

De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken, naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.

De kwaliteitscyclus wordt op verschillende manieren ingebed in de werkwijze binnen de stichting

Managementrapportages

De stichting werkt sinds medio 2019 met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. De meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de diverse leerlingvolgsystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen. Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau, observaties en de accreditatierapportage door de Council of International Schools voor de International School worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.

Kwaliteitskompas

Aan de hand van het ontwikkelde Kwaliteitskompas, gebaseerd op de Kwaliteitscyclus (die synchroon loopt met de control-cyclus), de Kwaliteitskalender van het jaarverslag, de Kwaliteitskalender van het Schoolplan en de vier- acht en twaalfmaandrapportages wordt de ontwikkeling van onderwijskwaliteit gemonitord.

Het door de stichting ontwikkelde Kwaliteitskompas brengt onderwijskwaliteit in beeld en is zichtbaar voor het bestuur, de directies, het personeel en de Raad van Toezicht middels een dashboard. Het Kwaliteitskompas wordt gebruikt om vanuit de opgestelde visie zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs binnen de stichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vanuit de inspectie opgestelde eisen, middels Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) en indicatoren voor merkbare en aantoonbare kwaliteit, de zogenaamde Kritieke Kwaliteitsindicatoren (KKI’s) die zijn gekoppeld aan de schoolplandoelen. De ontwikkeling wordt viermaandelijks geëvalueerd in het dashboard en met de opleidingsdirecties besproken. Het dashboard biedt mogelijkheid om op drie vooraf ingestelde momenten te bepalen hoe de doelen vorderen. Dit kan worden gedaan door de koers in te voeren, door middel van een drop-down menu in het dashboard, waar “niet gestart”, “urgente aandacht vereist”, “niet op koers”, “verdient de aandacht”, “op koers” of “voltooid” in staat. De verantwoordelijken voor kwaliteit op de locatie, vullen iedere vier maanden het dashboard in, onder de juiste datum. Hierdoor wordt een lijn zichtbaar in de ontwikkeling van de verschillende doelen. De doelen zijn ingedeeld op basis van inspectienormen, SILFO-normen en worden op die wijze gebruikt om in de managementrapportage op doelniveau te verantwoorden over kwaliteitsontwikkeling. De verantwoordelijken op locatie schrijven hier de toelichting voor.

Kwaliteitsverbeteringen

Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het  kwaliteitsdashboard viermaandelijks opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties, voeren indien noodzakelijk, nadere analyse op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij, welke wederom opgenomen worden in het kwaliteitsdashboard. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd, waarmee verdere kwaliteitsontwikkeling wordt gerealiseerd.

Verantwoording

De managementrapportages en het kwaliteitsdashboard worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Tevens worden de locatieportfolio’s jaarlijks gepresenteerd  en besproken in een bijeenkomst met de Raad van Toezicht, het College van Bestuur en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de kaart.