SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ondersteuning & veiligheid » Extra ondersteuning

Extra ondersteuning

Onze visie op leerlingbegeleiding

Wij vinden het belangrijk de leerlingen tijdens hun schoolperiode te begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij deze begeleiding staat de leercoach centraal. Daarnaast zijn er ook interne specialisten bij betrokken zoals de decaan, leerlingbegeleider, schoolpsycholoog en schoolmaatschappelijk werker. Als het nodig is, kunnen externe deskundigen ingeschakeld worden. Meer informatie hierover is terug te vinden op de zorgkaart (ondersteuningsprofiel) van onze locatie.

De leercoach als spil

De leercoach is de eerste contactpersoon voor u en uw kind bij moeilijkheden met het leerproces, bij keuzeproblematiek en bij sociaal-emotionele problemen. Als het nodig is, schakelt de leercoach interne en/of externe specialisten in. Dit gebeurt normaal gesproken alleen in overleg met u, tenzij dit (in een extreem geval) niet in het belang van uw kind zou zijn. Problemen met de lesstof dient uw kind samen met de vakdocent op te lossen. Als uw kind problemen heeft met het leerproces, kan het in een trainingsgroep extra begeleiding krijgen.

De interne specialisten

Hieronder staan de interne specialisten aangegeven. Voor een afspraak met hen kunt u contact opnemen met de administratie via (040) 264 57 77.

De decaan

De decaan kan uw kind op meerdere gebieden begeleiden. In de onderbouw gaat dat om de studie- en beroepsoriëntatie; in de bovenbouw om het studie- en beroepskeuzeproces. Daarnaast is de decaan betrokken bij de interne schoolloopbaan van uw kind, zoals bij horizontale doorstroming en diagonale doorstroming.

Uw kind kan de decaan tijdens schooltijd spreken, maar bij voorkeur op donderdag. De leerlingen van 3-(t)mavo, 4-(t)havo en 5-(t)vwo volgen een oriënterende stage van een week. Deze stages worden door het decanaat gecoördineerd.

De leerlingbegeleiders

Het kan voorkomen dat de leercoach van mening is, dat een ‘specialist’ moet worden ingeschakeld bij een sociaal-emotioneel probleem van een leerling. In dat geval schakelt de leercoach de interne leerlingbegeleider in.

De schoolpsycholoog

Na overleg met u kan uw kind worden doorverwezen naar de schoolpsycholoog.
Dit gebeurt altijd via het Zorg Advies Team (ZAT).

De schoolmaatschappelijk werker

De schoolmaatschappelijk werker kan hulp bieden bij sociaal-emotionele problemen, die het functioneren van uw kind op school belemmeren. De maatschappelijk werker is elke dinsdagochtend op school aanwezig.

Het zorgteam

Tijdens het leercoachoverleg worden de leerlingen van een bepaalde afdeling besproken. De meeste leer- en gedragsproblemen worden door de leercoaches afgehandeld, maar soms is de inschakeling van externen nodig. In speciale gevallen worden problemen ook binnen het zorgteam besproken. Dit team bestaat uit de teamcoaches, leerlingbegeleiders en de zorgcoördinator. Indien noodzakelijk vindt een uitgebreide zorgteamvergadering plaats waarbij ook de schoolmaatschappelijk werker, schoolpsycholoog, orthopedagoge en schoolarts aanwezig zijn. Op deze manier kunnen we veel problemen van leerlingen oplossen en indien nodig leerlingen doorverwijzen.

Andere begeleiders

De interne vertrouwenspersonen

Wij tolereren geen enkele vorm van ongewenst gedrag, discriminatie of intimidatie, waaronder ook seksuele intimidatie. Dat tolereren we niet van medewerkers van de school en evenmin van de leerlingen.

Als uw kind toch te maken krijgt met ongewenst gedrag van medeleerlingen of schoolmedewerkers dan kan uw kind contact opnemen met een van de onderstaande vertrouwenspersonen:

De minicoaches

Leerlingen uit de bovenbouw van (t)vwo, (t)havo en (t)mavo helpen de leerlingen van het eerste leerjaar hun weg te vinden op school. Per brugklas zijn er minimaal twee bovenbouwleerlingen ‘minicoach’. De minicoaches zijn betrokken bij de activiteiten van de klas, zoals het schoolkamp en helpen leerlingen met vragen. Bovendien zetten zij zich in voor het versterken van de onderlinge band tussen de leerlingen van de locatie Henegouwenlaan.

De trainingsgroepen

Leerlingen met problemen kunnen extra begeleiding krijgen in diverse trainingsgroepen. Als wij verwachten dat uw kind baat zal hebben bij een trainingsgroep nemen we hierover contact met u op. Er zijn groepen voor het verminderen van faalangst of voor het vergroten van sociale vaardigheden. De trainingsgroepen zijn speciaal bedoeld voor eerstejaars- en tweedejaarsleerlingen.

Meer- en Hoogbegaafdheid

We besteden extra aandacht aan leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. We bieden hen extra uitdaging op het cognitieve vlak en we bieden verdieping en/of verbreding van het programma aan. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan Chinees, Russisch, filosofie, debatteam, leerlingenparlement. Het is ook mogelijk dat er iets heel specifieks wordt gedaan dat de leerling graag wil leren of onderzoeken.

Ook begeleiden en ondersteunen we de leerlingen op het sociaal-emotionele vlak. Het blijkt uit onderzoek en ervaring dat deze leerlingen juist op dit gebied extra aandacht kunnen gebruiken. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan contact met gelijkgestemden (peers), “Hoe kan ik wat meer rust in mijn hoofd krijgen”, “Moet ik misschien ‘leren – leren’ omdat het toch niet meer vanzelf gaat?” Dit gehele programma wordt uitgevoerd door speciaal hiervoor opgeleide collega’s.

Studiebegeleiding

Bijles voor de onderbouw

Jaarlijks wordt een lijst opgesteld van bovenbouwleerlingen die onderbouwleerlingen tegen een kleine vergoeding bijles geven. Leerlingen uit de onderbouw kunnen deze lijst bij hun leercoach opvragen.

Spreekuren voor leerjaar 3 t/m 6

Voor de bovenbouwleerlingen zijn er spreekuren voor de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en rekenen.

Lyceo

De studiebegeleiding van Lyceo bestaat uit huiswerkbegeleiding, bijles en studiementoraat, waarbij leerlingen leren omgaan met planning en motivatie. Doel is dat leerlingen snel zelfstandig en succesvol verder gaan met hun opleiding. Meer informatie staat op www.lyceo.nl.

Jeugdgezondheidszorg

Onze school werkt samen met het team Jeugdgezondheidszorg van de GGD.

Dit team bestaat uit een jeugdarts, jeugdverpleegkundige, assistente en een medewerker gezondheidsbevordering. Informatie over deze samenwerking is te vinden op het ouder- en leerlingportaal.