SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Onderwijsstructuur

Onderwijsstructuur

Het eerste leerjaar

In het eerste leerjaar wordt ook met gemengde klassen gewerkt. Daarbij volgen de leerlingen het onderwijsprogramma van het hoogste niveau. Dit betekent dat leerlingen die in een gecombineerde (t)vwo-/(t)havoklas het onderwijsprogramma voor (t)vwo volgen. Leerlingen in de gecombineerde (t)havo/mavoklas volgen het onderwijsprogramma voor (t)havo.

Als leerlingen goed presteren, kunnen ze (tussentijds) doorstromen naar het volgende leerjaar van een hoger niveau. We vinden het belangrijk dat een leerling na de basisschool voldoende kansen krijgt zich te ontwikkelen richting het meest passende onderwijsniveau.

Als uw kind het eerste leerjaar heeft behaald, gaat het verder met de tweede klas (t)gymnasium, (t)atheneum, (t)havo of (t)mavo. Voor de meeste leerlingen geldt dat zij het eenmaal gekozen schooltype blijven volgen. Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn, waardoor een overstap naar een ander schooltype nodig is. Bijvoorbeeld als uw kind beter of juist slechter presteert dan voorzien. In dat geval hoeft u in de meeste gevallen niet op zoek naar een andere school, maar hoeft uw kind alleen van schooltype te veranderen. Voor de opleidingen vmbo-basis en vmbo-kader kunnen de leerlingen binnen onze Stichting terecht bij de locatie Oude Bossche Baan.

Vanaf schooljaar 2025-2026 bieden wij de keuze tweetalig mavo niet meer aan in de brugklas.

De onderbouw

Met ‘onderbouw’ bedoelen we de eerste twee leerjaren van (t)mavo en de eerste drie leerjaren van (t)havo en (t)vwo. In deze onderbouwjaren willen we onze leerlingen goed voorbereiden op de bovenbouw. Daarbij spelen we in op de verschillen tussen de leerlingen; de één ontwikkelt zich immers sneller dan de ander.

Uw kind kan keuzes maken in zijn of haar leerproces en wordt verantwoordelijk voor de eigen leerresultaten. Uiteraard wordt het niveau van de leerstof wel bewaakt, zodat de leerlingen tijdens hun schoolcarrière, een doorlopende leerlijn aangeboden krijgen. Om aan te haken bij de belevingswereld van de leerlingen, werken we veel met projecten, zowel vakgericht als vakoverstijgend.

Het aantal uren dat per leerjaar aan de vakken wordt gewerkt staat in de lessentabellen in hoofdstuk 8. Daarin worden ook de ‘plusuren’ en ‘coachuren’ aangegeven.

Plusuren zijn uren die een leerling besteedt aan individuele vakbegeleiding of sociaal-emotionele begeleiding. Coachuren zijn lessen waarin de leerlingen worden voorbereid op het leer- en keuzeproces.

Bovenbouw (t)mavo

De mavo-opleiding bestaat uit theorievakken en meer praktische vakken als tekenen, muziek, drama en lichamelijke opvoeding 2, waarin ook examen gedaan kan worden.

Het examenprogramma (Programma van Toetsing en Afsluiting, PTA) start al in het derde leerjaar en wordt afgesloten in het vierde jaar.

Onze mavo-opleiding bereidt uw kind voor op vervolgopleidingen op mbo-niveau en op een zelfstandig leven in onze samenleving. Ons examenprogramma gaat daarom niet alleen om het opdoen van kennis, maar leert uw kind ook vaardigheden aan met praktische opdrachten, projecten, het profielwerkstuk en eventueel een stage.

Voor een goede doorstroming naar de vervolgopleidingen werken we met profielen. Aan het einde van het tweede leerjaar kiest de leerling uit de profielen Techniek, Zorg & Welzijn of Economie.

Mavo examens

Het mavo examen start al in het derde leerjaar. Uw kind krijgt voor elk vak één of meerdere toetsen uit het PTA. Samen met deze toetsen in het vierde leerjaar levert dat één cijfer op voor het schoolexamen. Het gemiddelde van het schoolexamen en centraal examen bepaalt het eindcijfer.

Aan het einde van het derde leerjaar worden twee vakken afgesloten: kunstvakken 1 en maatschappijleer. Het cijfer voor maatschappijleer telt mee als zevende of achtste examenvak. De beoordeling voor kunstvakken 1 moet voldoende of goed zijn. Bij een onvoldoende beoordeling kan uw kind geen diploma halen. Dat laatste geldt ook voor het vak lichamelijke opvoeding in het vierde leerjaar. De beoordeling moet minimaal voldoende zijn.

In het derde leerjaar wordt een praktische stageopdracht gemaakt, waar een cijfer voor wordt gegeven. In het vierde leerjaar wordt een profielonderzoek gemaakt dat met voldoende of goed moet worden beoordeeld. Bij een onvoldoende beoordeling kan uw kind geen diploma halen.

Alle af te leggen toetsen uit het PTA, de praktische opdrachten en het profielonderzoek staan in het PTA. Het PTA wordt vóór 1 oktober in het desbetreffende schooljaar gepubliceerd.

Bovenbouw (t)vwo/(t)havo

Profielen

Het vakkenpakket is opgebouwd uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. De vakken van het gemeenschappelijk deel zijn voor alle leerlingen verplicht. Aan dit deel hebben wij het vak loopbaanoriëntatie toegevoegd. Ook dat vak is verplicht.

Bij het profieldeel kan uw kind kiezen uit de volgende vier vaste vakkenpakketten:

  • Cultuur en Maatschappij;
  • Economie en Maatschappij;
  • Natuur en Gezondheid;
  • Natuur en Techniek.

In het vrije deel moet uw kind een vak kiezen uit een aantal nieuwe vakken of uit de vakken van een ander profiel. Als uw kind meer dan één vak voor het vrije deel wil volgen, wordt dit als ‘sprokkelvak’ opgenomen. In dit sprokkelvak kan meestal ook examen worden gedaan, maar het telt niet mee bij het zakken, dan wel slagen van een leerling. Bij een voldoende resultaat kan het sprokkelvak wel in de plaats worden gezet van een ander vak, mits passend bij het gekozen profiel.